Специална нужда е термин, който обединява множество, различни диагнози. Децата със специални нужди са с ментални и физически увреждания, в по-лека или по-тежка форма, със забавяне на психо-моторното развитие, алергии към храни, терминални заболявания, психологически проблеми, сензорни увреждания, забавяне на речта и др.
Децата със специални нужди имат различни медицински, поведенчески, образователнипроблеми,
проблеми с развитието, менталнипроблеми, както и други, общи проблеми, които се отнасят за всички.
Медицински проблеми: сърдечно-съдови заболявания, мускулна дистрофия, хронични заболявания/астма и диабет/, вродени или придобити заболявания/церебрална парализа, други здравословни проблеми/алергии към храни и наднормено тегло/. Деца със здравословни проблеми може да имат нужда от продължително лечение, редовни анализи, хоспитализация, скъпо медицинско оборудване, продължителна грижа за деца с увреждания. Техните семейства непрекъснато претърпяват чести кризи, несигурност и непрекъснато притеснение.
Поведенчески проблеми: свързани с диагнози като синдром на Турет, сензорно интегративна дисфункция, фетален алкохолен синдром и др. Тези проблеми изискват прилагане на специализирани стратегии, които са свързани със спецификата на конкретното заболяване. Ако тези стратегии не се развият и не се осъществяват, децата с поведенчески проблеми не се адаптират в училище и създават сериозни затруднения на своите родители.
Проблеми в развитието: свързани са с диагнози като синдром на Даун, аутизъм, изоставане в менталното развитие.
Образователни проблеми: свързани с диагнози като дислексия/проблеми в четенето, писането и смятането/, разстройство на зрението и слуха. Те изискват специални образователни програми, които даразвият потенциала на децата, да подобрят самочувствието и поведенческите им затруднения.
Специални образователни потребности
От специални образователни потребности се нуждаят деца, които не се справят с приетия в общообразователното училище образователен минимум. Причина за това са състояния свързани със сензорни, физически и множествени увреждания, интелектуална недостатъчност, езиково-говорни нарушения и други.
Необходими документи за ЕКПО към РИО:
1. Молба от родител/настойник/ до ЕКПО;
2. Медико-педагогическа характеристика;
3. Психологичен и логопедичен статус;
4. Акт за раждане;
5. Медицински документи на детето;
6. Други материали - творчески работи на ученика, самостоятелни писмени работи, рисунки и др. Документацията, свързана с обучението на децата и учениците със СОП и / или с хронични заболявания се определя и се води съгласно Наредба №4 от 16.04.2003 г. за документите в системата на народната просвета.
resursencentar-silistra
Сайтът е конструиран с Glog. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в сайта материали, както и за тяхното неправомерно използване от трети страни.